Vesels ēdis skolā!

childrens-schoolhouse-montessori-lake-forest-preschool-lunchBrīdis, kad mūsu mazais ir uzsācis skolas gaitas, ir ļoti svarīgs posms bērna un vecāku dzīvē. Tas nereti ir arī dažādu pārbaudījumu laiks, jo mazais skolnieks, sajutis pastāvības gaitas, var nebūt gatavs mācību slodzei, kārdinājumiem skolas kafejnīcās vai draugu ietekmei.

Tādēļ vecākiem īpaši ir jāpievērš uzmanība tam, kāds ir bērna dienas un ēšanas režīms.

Skolas bērniem ļoti svarīga dienas ēdienreize ir brokastis, un nav pieļaujama situācija, kad bērni uz skolu dodas nepaēduši.

Ja bērns nevēlas ēst brokastis, tad ir rūpīgi jāskatās, kāds ir iemesls – varbūt ir ēstas vēlas, sātīgas vakariņas? Ja tā, tad ir iespējams, ka no rīta nav apetīte. Visbiežāk gan bērni nepaēd brokastis dēļ steigas.

No rīta cilvēka organismā cukura līmenis pēc nakts miega ir zems, un, ja bērns (arī pieaugušais) nepaēdīs brokastis, cukura līmenis pazemināsies vēl vairāk. Tas var radīt galvassāpes, nogurumu, stresu un mazinās koncentrēšanās spējas. Nereti nesakārtotas ēdienreizes ir arī iemesls bērnu uzvedības problēmām un koncentrēšanās grūtībām. Tas līdz ar to ietekmē ne tikai fizisko veselību, bet arī skolas gaitas – mācību vielas uztveri un arī sekmes.

Ieteikums:

  • plānojiet savus iepirkumus. Turiet ledusskapī vājpiena produktus, sieru, gaļu, pilngraudu pārslas, putraimus. Laikus sagādājiet saknes, zaļumus, un tad ēdiena gatavošana būs patīkama un neprasīs tik daudz laika.
  • Savas nākamās dienas maltītes plānojiet jau iepriekšējā dienā!
  • Ja esat no tiem, kuri regulāri aizguļas – turiet ledusskapī dzeramo jogurtu, biezpienu, sieru – ja braucat uz skolu ar mašīnu, šo laiku bērns var izmantot paēšanai. Protams, tas nav veselīgas ēšanas piemērs – ēst braucot, tomēr izņēmuma gadījumā – tas ir labāks risinājums, nekā skolas solā sēsties ar “tukšu” vēderu.
  • Nekad nepieļaujiet situāciju, kad bērns uz skolu dodas tukšā dūšā! Ja bērns būs paēdis, viņam sāta sajūta saglabāsies līdz pusdienām un neradīsies vēlme pēc neveselīgām uzkodām.

Dažas receptes brokastu rītam:

  • Grauzdēta pilngraudu maize ar sieru vai gaļu, gurķi, tomātu.
  • Vārīta ola un maize.
  • Pilngraudu brokastu pārslas ar jogurtu
  • Karstmaizes ar sieru.
  • Putra ar ievārījumu vai svaigām ogām.
  • Biezpiens, maizīte, auglis.

Pusdienas bērniem ir iespēja paēst skolā, un veselīgas ēšanas paradumi jāveicina, neizlaižot ēdienreizes. Ja bērns kādu iemeslu dēļ atsakās pusdienot skolā, tad vecāki var skolas ēdienu pagaršot, pārrunāt situāciju ar klases audzinātāju, ēdinātājiem. Ja bērns atsakās ēst kopgaldā, tad viens no risinājumiem ir dot bērnam līdzi uz skolu pusdienu/launagu kārbu ar to ēdienu, kas bērnam garšo.

Skolas bērna launaga kārba

Bērnu uztura piramīda būtiski neatšķiras no pieaugušā uztura piramīdas, tāpēc svarīgi ir ievērot ēšanas režīmu – 5-6 ēdienreizes dienā. Lielāko dienas daļu skolas vecuma bērni pavada skolā, tādēļ vecākiem būtu aktīvi jāiesaistās skolas pusdienu jautājumu risināšanā, ja skolas bērns atsakās ēst kopgaldā. Iemesli var būt dažādi – kādam pirmklasniekam tas var būt liels pārdzīvojums ēst kopā ar visiem; kāds nav pieradis ēst zupas vai otros ēdienus utml. Vecākiem šī situācija būtu jārisina kopā ar bērnu un klases audzinātāju. Brīžos, kad bērni paliek skolā ilgāk, vai arī jūsu bērns ir „vienmēr izsalcis”, labs risinājums būs launaga kārbas ar veselīgu ēdienu.

Laba izvēle līdzi ņemšanai:

  • cieti saturoši produkti – pilngraudu pārslas, pilngraudu maizei, pastai, kartupeļiem. Katru dienu iekļaujiet katrā ēdienreizē kādu produktu no šīs grupas, bet uz skolu izvēlieties dod līdzi pilngraudu maizi, rudzu maizi vai sausmaizītes, kas sniegs bērnam sāta sajūtu un enerģiju.
  • Papildiniet maizīti ar siera šķēli – tas būs labs olbaltumvielu un kalcija avots. Pietiks tikai ar vienu-divām plānām siera šķēlītēm. Ja mājās ir cepti biezpiena plācenīši – ielieciet arī tos launaga kārbiņā!
  • Nebūs laba izvēle dot bērnam līdzi desas, gaļas izstrādājumus, kas siltumā turēti, var radīt gremošanas trakta darbības traucējumus.
  • No piena produktiem uz skolu līdzņemšanai laba izvēle būs neliela izmēra jogurta trauciņi vai dzēriens, piena dzērieni ar salmiņu.
  • Bērniem, līdzīgi kā pieaugušajiem, ikdienas ir jāēd svaigi dārzeņi. Rūpējieties, lai bērnam katrā ēdienreizē būtu iespējams apēst kādu burkānu, kolrābja, kāļa šķēli, būtu gan tomāti, gurķi. Bērni labprātāk ēd svaigus dārzeņus – sagrieztus ripās, standziņās, nevis samaisītus salātos.
  • Uz skolu, launaga kastītē, variet droši likt svaigus dārzeņus – bērni tos apēdīs labprāt un pacienās draugus!
  • Augļus piedāvājiet svaigus – ābolus, bumbierus, sezonas ogas, Skolas launaga kārbā var ielikt arī pāris žāvētas aprikozes, rozīnes, kādu riekstu. Labākie augļi līdzi ņemšanai ir āboli – tiem ir stingra miziņa un tie nesaspiedīsies. Līdzi var dot arī augļu sulu.

Nelieciet launaga kārbā:

  • Sāļas uzkodas, čipšus, sāļos riekstiņus – tas neveicinās bērnā izpratni par veselīgas ēšanas pamatprincipiem.
  • Nedodiet līdzi saldos gāzētos dzērienus! Laba izvēle būs ūdens.
  • Nelieciet līdzi salātus ar mērcēm, jo siltumā turēti tie atsulosies, iztecēs un bērni tos neēdīs.

Foto: www.csmontessori.com