Veselīgs uzturs sirds veselībai

Uzturs sirdijSirds un asinsvadu slimības jebkardiovaskulārās slimības (KVS) ir biežākais nāves cēlonis visā pasaulē. Lai gan pastāv atsevišķi riska faktori (piemēram, cilvēka rase, dzimums un vecums), bet pastāv arī maināmie riska faktori – smēķēsana, paaugstināts asinsspiedines (hipertensija), 2. tipa cukura diabēts, paaugstināts holesterīna līmenis asinīs, aptaukošanās un mazkustīgums, kurus mēs varam ietekmēt.

Sirds un asinsvadu slimības gandrīz par 90% ir atkarīgas tieši no maināmiem riska faktoriem, kas nozīmē, ka, veselīgi ēdot, sportojot un uzturot optimālu svaru, var veiksmīgi izvairīties no 2.tipa cukura diabēta, paaugstināta asinsspiediena, elpas trūkuma un metaboliskā sindroma, kas bieži vien ir sirds slimību sākums. Optimāls svars tiek definēts ar ķermeņa masas indeksu (ĶMI), kuram jābūt robežās starp 18.5 un 24.9. Lai uzturētu optimālu svaru, jālīdzsvaro apēstais produktu daudzums ar fiziskajām aktivitātēm.

SABALANSĒTS UZTURS

Diētas ir dažādas, bet sabalasnēts ir tāds uzturs, kas sastāv no 50% ogļhidrātu, 25-30% olbaltumvielu un 15-20% lipīdu. Ogļhidrātiem, kas ķermenī tiek izmantoti enerģijai, pēc iespējas jāsastāv no saliktajiem nevis vienkāršajiem cukuriem. Šajā kategorijā arī ietilpst šķīstošās un nešķīstošās šķiedrvielas, kas atrodas augļos, dārzeņos, un īpaši pākšaugos, kas ir bagāti arī ar olbaltumvielām. Šķiedrvielas uzlabo resnās zarnas mikrofloru, gremošanu un pazemina holesterīna līmeni asinīs.

KAD VĒDERS “SKAIŠAS”

Vēders uzpūšas, ja šķiedrvielas uzturā tiek lietotas reti, jo bakteriālā vide nav pieradusi pie to optimālas fermentēšanas un pārstrādāšanas. Tāpēc pākšaugi jālieto regulāri – vismaz pāris reizes nedēļā, tad arī nepatīkamās sajūtas izzudīs.

CUKURI

Ja uzturā lieto pārlieku daudz vienkāršo cukuru, tiek veicināta aptaukošanās, metaboliskais sindroms un 2.tipa cukura diabēts, tāpēc noteikti jāizvairās no saldinātiem gāzētiem dzērieniem, sulām, rafinētiem miltu produktiem, kā arī saldumiem (smalkmaizītēm, cepumiem un kūkām).

Nedrīkst aizmirst arī graudaugus un pilngraudu produktus – veselīga ir labas kvalitātes pilngraudu maize, rīsi, putraimi, pilngraudu pasta jeb makaroni. Lai būvētu DNS, cilvēka organismam ir nepieciešamas olbaltumvielas. Dažas aminoskābes cilvēka organisms nespēj sintezēt, tāpēc uzturam jābūt pietiekami bagātam un daudzveidīgam. Gaļa satur visas nepieciešamās aminoskābes, bet to vajadzētu ēst ne biežāk kā 3 reizes nedēļā.

Zivis ir ļoti labs olbaltumvielu avots, īpaši tāpēc, ka tās satur omega-3 neaizvietojamās taukskābes. Jāņem vērā, ka kūpinājumi un konservi nav īpaši veselīgi un bieža šādu produktu lietošana nav veselīga lielā sāls daudzuma un E vielu dēļ, kas veicina ūdens aizturi, hipertensiju, svara pieaugumu u.c.

Informācijas avots: Tautas veselības gadagrāmata