Nūjas rokās – un uz priekšu svaigā gaisā nūjot!

Kopš jūnija sākuma atsākušās bezmaksas nūjošanas nodarbības Rīgā, un šoreiz vairāk pastāstām, kā noris un kas vada šīs nodarbības Rīgas apkaimēs.

Nūjas rokās – un uz priekšu!

Vēl pirms nūjošanas uzvaras gājiena un pieaugošās popularitātes arī Latvijā, nereti nūjotāji sastapās ar izbrīnītiem acu skatieniem par savu interesanto pastaigu ar nūjām rokās. Tās nezinātājam varēja šķist kā parastākās slēpju nūjas, kas palīdz balstam vai līdzsvaram pastaigas laikā. Pieaugot nūjošanas popularitātei un dažādām ar to saistītām publiskām aktivitātēm, nūjošanas entuziasti manāmi arvien biežāk. Palielinājusies arī cilvēku izpratne par nūjošanas efektīvo iedarbību gan uz veselību. Turklāt nūjas un piemērots apģērbs ērtām kustībām ir vienīgais “aprīkojums”, kas nepieciešams nūjošanai. Protams, arī laiks un vieta – bet tas ir ērti pielāgojams katra ikdienas ritmam un neprasa papildu izmaksas un kādus īpašus nosacījumus.

Nūjošanas domubiedri un bezmaksas nodarbības Rīgā

Motivācija ir vēl viens stimuls, lai uzsāktu vai turpinātu apņēmību veikt fiziskās aktivitātes. Bet, ja līdzās ir arī atbalstoši domubiedri, kas uzmundrina cits citu un nūjo kopā – saglabāt šo apņēmību kļūst vēl vieglāk! Tā jau vairākus gadus Rīgas domes Labklājības departaments Rīgas pilsētas iedzīvotājiem sniedz iespēju apmeklēt nūjošanas nodarbības – iedzīvotāju ērtībai tās tiek organizētas vairākās Rīgas apkaimēs pieredzējušu instruktoru vadībā, turklāt – bez maksas. Nodarbības, kuras pulcējušas jau pastāvīgos nūjotājus, gan sagaidījušas savam pulkam aizvien jaunus nūjošanas entuziastus, valstī noteiktās ārkārtas situācijas laikā tika apturētas.

Kopš jūnija sākuma, samazinoties valstī noteiktajiem ierobežojumiem, nūjošanas nodarbības atkal ir atsāktas, un turpmāko nodarbību grafiks ar nodarbību norišu vietām, laikiem un pieteikšanās tālruņiem pie treneriem pieejams mājas lapas www.veseligsridzinieks.lv notikumu kalendārā.

Lai piedalītos nodarbībās, sakarā ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem, jāievēro vairāki nosacījumi:

  • Pirms nodarbības obligāti jāpierakstās pie nūjošanas instruktoriem.
  • Tāpat iedzīvotāji tiek lūgti izvērtēt savu veselības stāvokli un neapmeklēt nodarbības, ja ir kādi saslimšanas simptomi vai slikta pašsajūta, kā arī iedzīvotājiem ar hroniskām slimībām izvērtēt nepieciešamību ierasties uz nodarbībām.

Kopumā vasaras mēnešos ir plānotas 300 nodarbības (jūnijā – 98, bet jūlijā un augustā – kopumā 202 nodarbības).

Bezmaksas nodarbību norise un pieteikšanās

Nūjošanas nodarbības tiek īstenotas, pateicoties Rīgas domes Labklājības departamenta dalībai Eiropas Sociālā fonda projektā “Mēs par veselīgu Rīgu!”, un to norisē notikušas dažas izmaiņas:

  • Nedaudz mainījušās ierastās nodarbību norises vietas: iedzīvotāji tiek laipni gaidīti apmeklēt tās Ziepniekkalnā, Torņakalnā, Ķengaragā, Dzirciemā, Imantā, Juglā, Mežciemā, Pļavniekos, Grīziņkalnā, Teikā/Linezerā, Mežaparkā un Vecmīlgrāvī.
  • Mainījušies arī nodarbību vadītāji – kopš jūnija nodarbības vada Latvijas Sporta federāciju padomes sertificēti nūjošanas instruktori: Aija Romanovska, Māris Romanovskis un Valters Bergs.

Nūjošanas treneri – svarīgākais atbalsts pareizas nūjošanas tehnikas apguvei

Lai sasniegtu vēlamo efektu un uzlabotu ietekmi uz veselību, jāatceras, ka nūjošana tiešām nav vienkārša pastaiga ar nūjām līdzsvaram, bet veicama pareizi. Tādēļ Rīgas domes Labklājības departamenta rīkotās nodarbības notiek tikai pieredzējušu un sertificētu instruktoru vadībā.

Šīs nodarbības radījušas gan jauku kopības sajūtu pašu dalībnieku starpā, gan labi pazīstami kļuvuši arī nodarbību vadītāji – līdz šim ar iedzīvotājiem kopā nūjoja SIA “LatFit” treneri Katrīna Gorbatenkova, Ineta Mežule, Roberts Radičuks, Irēna Upeniece, Gaļina Gorbatenkova, Valters Bergs un Māris Romanovskis.

Līdz ar jauno nodarbību atsākšanos un jauno projekta “Mēs par veselīgu Rīgu!” periodu, notikušas izmaiņas arī treneru sastāvā – kopš jūnija nodarbības vada biedrības “Veselībai un attīstībai” Latvijas Sporta federāciju padomes nūjošanas treneri Aija Romanovska (Mežciemā, Juglā, Imantā un Pļavniekos), kā arī pastāvīgajiem nūjošanas nodarbību apmeklētājiem jau labi zināmie treneri Māris Romanovskis (Grīziņkalnā, Teikā, Mežaparkā, Vecmīlgrāvī) un Valters Bergs (Ķengaragā, Dzirciemā, Torņakalnā un Ziepniekkalnā).  

Šie nūjošanas profesionāļi arī turpmāk nodarbību dalībniekiem palīdzēs gūt prieku un pēc iespējas lielāku ieguvumu no pareizas nūjošanas.   

Instruktors Valters Bergs, uzsver, ka nūjojot svarīgi vienmēr paturēt prātā vairākus labus paradumus: “Nūjas vienmēr tur slīpi, roku vēzē galvenokārt pleca locītavā, tomēr kustību turpina gan elkoņa locītava, gan viss krūškurvis, rokas atgrūdiena spēku virza nūjas siksniņā, ne uz rokturi, pirmais zemi skar papēdis, bet pēdējais no zemes atraujas pēdas purngals”. Šīs un daudzas citas nianses vislabāk apgūstamas pieredzējušu speciālistu vadībā, jo, lai gan no malas šis process var izskatīties vienkāršs, tomēr prasa koncentrēšanos tā izpildē. ”Nūjotāja rokās nūjas kļūst par otru kāju pāri – ļaujot rokām uzņemties daļu kāju slodzes un palīdz atgrūsties, lai kustētos ātrāk”  – norāda Valters Bergs. Tāpat ļoti svarīga ir secība, kā sagatavoties treniņam – katra nodarbība sākas ar iesildīšanos, tad seko nūjošana ar dažādiem vingrinājumiem ar noieto maršrutu aptuveni 3-4 kilometru garumā, bet beidzas ar atsildīšanos. Tas jāievēro, lai sākumā sagatavotu muskuļus atbilstošai slodzei un iesildītu saites un locītavas. Savukārt pēc treniņa organismam jāpielāgojas miera stāvoklim, un atsildoties tiek normalizēta sirdsdarbība, pulss un tiek atbrīvoti muskuļi.

Nūjām ir nozīme!

Tāpat, kā skrējējiem nepieciešami atbilstoši apavi, arī nūjotājam ir nepieciešams atbilstošs inventārs – treniņam piemērotas nūjas. Katram nodarbības apmeklētājam tās tiek nodrošinātas, bet, ja kādas vēlas izmantot savas – droši var ņemt līdzi un izmantot tās. Svarīgs ir atbilstošs nūju garums, ko nosaka šādi: nūjotāja auguma garumu jāreizina ar 0,66. Tātad, ja nūjotājs ir 180 cm garš, jāizvēlas 120 cm garas nūjas (180×0,66 = 118,8).


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vairāk par nūjošanas nodarbībām un jautājumu gadījumā aicinām sazināties ar projekta “Mēs par veselīgu Rīgu!” koordinatori Eviju Kvanti (evija.kvante@riga.lv, tel. 25665650).