Kā saglabāt motivāciju – izaicinājums klientiem un profesionāļiem

Kaut gan atkarību profilakses un palīdzības jomā motivējošas intervijas bieži tiek izmantotas ikdienas darbā ar klientiem, vairāk nekā divdesmit speciālisti, kas strādā ar atkarīgām personām, atzinīgi novērtēja iespēju apmeklēt semināru “Sarunas veidošana ar klientu atveseļošanās motivācijas veicināšanai”, kas notika 7.decembrī Rīgas domes Labklājības departamentā projekta “Vairāk iespēju!” ietvaros. Speciālistiem, ierodoties uz semināru, bija dažādi mērķi – gan atsvaidzināt zināšanas, gan iedvesmoties  un stiprināt ticību, lai redzētu jēgu darbam.

“Kas ir atkarība un kādi ir tās cēloņi? Ir daudz definīciju,” skaidro Katrina Reikmane, pieredzējusi klīniskā psiholoģe, KBT terapeite, personības izaugsmes trenere, “Piemēram, atkarība ir primāra, hroniska un progresējoša slimība, kas grauj ne tikai cilvēka fizisko un psihisko veselību, bet arī personību kopumā, ietekmē viņa sociālo statusu un palielina mirstības risku. Atkarība ir simptoms, nevis cēlonis.” Semināra vadītāja skaidroja,  cik svarīgi ir veidot plānu darbam ar atkarīgajiem un noteikt sasniedzamo mērķi. Svarīgi ir izprast atkarīgo personu emocionālās vajadzības. Mērķa sasniegšanai ļoti svarīga ir motivācija. Motivācija ir iekšēja interese, kas izraisa cilvēka darbību un vada viņa rīcību. Motivējošo interviju izmanto , lai palīdzētu cilvēkiem mainīt uzvedību un atrast motivāciju, kas sekmētu izdarītu veselīgākas izvēles.

Seminārā tika uzsvērts, ka iekšējā motivācija ir spēcīgāka nekā ārēja, ja tā sakņojas emocionālo vajadzību un vērtību apmierināšanā. Tika izskaidrots arī, ka “motivējošā intervija ir direktīvs, uz klientu fokusēts konsultēšanas stils, kura mērķis ir palīdzēt izpētīt un atrisināt cilvēka ambivalenci par savas uzvedības izmaiņām (Michael Wilesand Cross Country Education, Inc.2005)”. Semināra dalībnieki tika arī praktiski iesaistīti un aicināti veikt dažādus praktiskus uzdevumus darbojoties pāros. Katram bija jāizvēlas savs mērķis, kas prasa mainīt uzvedības paradumus un kuru viņiem līdz šim bija grūtības sasniegt, piemēram, zaudēt svaru, pārtraukt ēst saldumus, samazināt ikdienas kafijas patēriņu. Otram kolēģim ar motivējošas intervijas palīdzību bija jāpalīdz partnerim  sasniegt noteikto mērķi.

Semināra gaitā tika analizētas atkarīgā motivēšanas lamatas un to veidi, kā arī sniegti ieteikumi, kā no šādām lamatām izvairīties, jo ļoti nemanāmi var notikt saplūšana ar klientu, kad speciālists sāk rīkoties klienta vietā  vai arī kļūst bezpalīdzīgs. Pastāv arī risks, ka profesionālis var zaudēt savu pārliecību un motivāciju. Tika uzsvērts, ka ļoti svarīga ir  sadarbība starp dažādiem speciālistiem. Semināra dalībnieku vērtējums par semināru bija visnotaļ pozitīvs – “Esam loti apmierināti ar semināru! Tas bija labi, ka teorija tika jaukta ar profesionālu pieredzes apmaiņu un praktiskiem uzdevumiem.”