Ieteikumi vecākiem 1.septembrī

 

Jau klāt ir 1.septembris, smaidīgi un sapucējušies skolēni ar ziediem rokās dosies uz savām skolām. Citiem bērniem šis būs pirmais 1.septembris, tāpēc jo īpaši nozīmīgs, bet citi dosies satikt vasaras mēnešos nesatiktos draugus un jau iepazītos skolotājus.

Īpaši svarīgs un satraukumu pilns 1.septembris ir gan pašiem pirmklasniekiem, gan viņu vecākiem. Skolas gaitu uzsākšana, jauna vide un draugi nereti spēj izraisīt organisma adaptācijas spēju mazināšanos. Jaunais skolēns saskaras ar pirmajām grūtībām mācībās, komunikācijā ar vienaudžiem un skolotājiem. Adaptācijas spēju samazināšanās var novest pie stresa situācijām, kurām skolēns vēl nav gatavs.

Ļoti lielu stresu rada arī mājas darbu pildīšana, pirmklasnieks nav pieradis pie šādas rutīnas un ātri var zaudēt motivāciju mājas darbus pildīt kvalitatīvi. Lai pozitīvi ietekmētu mācīšanās procesu un spējas, iesakāms ir kvalitatīvs miegs un uzturs, kas ļauj adaptācijas procesam noritēt pēc iespējas veiksmīgāk. Uzturs spēlē lielu lomu šajos procesos, tas ietekmē to, cik pieejama smadzenēm kļūst enerģija. Vienkāršākais veids kā padarīt enerģiju pieejamāku un kvalitatīvāku prāta spējām ir uzturu papildināt ar augļu un augu izcelsmes produktiem, neaizmirstot par graudaugiem, balastvielām, vitamīniem un olbaltumvielām bagātu uzturu (gaļa, pākšaugi, piens un tā produkti u.c.).

Miega trūkums (pat gulēšana mazāk kā 6 stundas naktī) arī rada hronisku stresu, kas pasliktina ķermeņa un smadzeņu spēju izmantot enerģiju. Īpaši tiek ietekmētas prāta spējas – tiek radīta  kāre pēc kaut kā neveselīga, piemēram, saldumiem, saldinātiem dzērieniem, kuros esošā glikoze dod tūlītēju enerģiju.

Stresa samazināšanai ļoti svarīgas ir arī regulāras fiziskās aktivitātes, piemēram,  pastaiga ar suni, velosipēds, skrituļdēlis, atrakcijas un spēles pagalmā ar vienaudžiem. Ķermenis un prāts tiek tonizēts,  kļūst noturīgāks pret jaunajām pārmaiņām dzīvē, uzlabojas asins cirkulācija visā organismā, arī smadzenēs, kas atbildīgas par jaunā skolēna pielāgošanās spējām, domāšanas, mācīšanās, atcerēšanās un spriešanās procesiem.

Lai samazinātu bērna ikdienas stresu un palielinātu viņa motivāciju, jāatceras:

  • Bērns ir indivīds ar savām vajadzībām, vēlmēm un spējām;
  • Bērnu labāk motivēt, atalgojot par pozitīvu uzvedību, nevis sodot par negatīvu;
  • Nesalīdzini savu bērnu ar citiem;
  • Ļauj bērnam iesaistīties mājas dzīvē, uzticot dažādus pienākumus;
  • Ieklausies bērna viedoklī un vēlmēs;
  • Velti bērnam katru dienu vismaz 15 minūtes beznosacījuma uzmanības;
  • Izsaki pozitīvu vērtējumu par bērna centieniem, ne tikai rezultātu;
  • Nestrīdies ar savu partneri par bērna audzināšanu bērna klātbūtnē.

Piedāvājam iepazīties ar Rīgas domes Labklājības departamenta sagatavoto bukletu par pozitīvu skolas sākumu.

Novēlam visiem skolēniem un viņu vecākiem priecīgu, mierīgu, jaunām zināšanām un piedzīvojumiem pilnu un veselīgu jauno mācību gadu!