Gudra izvēle, iepērkoties

RCT_desktop_24Ikdienā, apmeklējot veikalus vai tirgu, nereti nākas apjukt no lielā pārtikas produktu piedāvājuma. Koši un krāsaini pārtikas produkti sacenšas viens ar otru – gluži kā modes skatē.

Veselīgā uztura izvēlē ir jāatceras, ka ikdienas uzturam jābūt vienkāršam un tādam, kas sniedz enerģiju un nepieciešamās uzturvielas. Mājās gatavots ēdiens var būt vienkāršs un veselīgs, bet svētkos varam pagatavot svinīgākus ēdienus, piemēram, desertus, kūkas un izbaudīt ar katru garšas kārpiņu. Ikdienai nepieciešamo pārtikas produktu iegādi ir ieteicams plānot – iepērkoties reizi, divas reizes nedēļā, jūs ietaupīsiet gan savu laiku, gan arī naudu.

Kā atrast labāko un veselīgāko izvēli plašajā produktu klāstā? Piedāvājam dažus risinājums ikdienas iepirkumiem:

Veikalā vai tirgū pievērsiet uzmanību šiem produktiem :

  • Piena produkti – izcils olbaltumvielu avots, kalcija, fosfora un citu vitamīnu un minerālvielu avots. Rūpējieties, lai ledusskapī ik dienas būtu piens, kefīrs vai paniņas, biezpiens, siers

Piena produkti sniegs sāta sajūtu, būs labs ēdiena papildinājums, jo labi sader kopā ar saknēm, augļiem, pilngraudu produktiem, gaļas un zivju ēdieniem.

  • Pilngraudu produkti – pilngraudu maize, rudzu maize, pilngraudu milti, auzu un miežu milti, dažādi putraimi un graudi ir ne vien bagātīgs salikto ogļhidrātu, balastvielu avots, B grupas vitamīnu un minerālvielu ( piem. cinka, magnija un dzelzs u.c) avots, bet sniegs sātu arī ilgākam laikam.

Lietojot ikdienas savā ēdienkartē kādu no šiem produktiem, jūs palīdzēsiet uzturēt veselu savu gremošanas traktu, rūpēsieties par savu sirds un asinsvadu sistēmu. Laba izvēle steidzīgajiem būs bulgurs , pērļu grūbas, kuskuss – pērļu un klasiskais. Ja esat veģetārietis vai gaļu ēdat reti – laba izvēle būs kvinoja un amarants, kas bagātīgi satur olbaltumvielas un dzelzi.

  • Sezonas saknes, dārzeņi , augļi un ogas – mūsu klimatā dārzeņiem un ogām ir jāpieliek visas pūles, lai nogatavotos. Tāpēc ir jāēd sezonas ogas, augļi, jāēd saknes, garšsaknes, un jāuzglabā tās ziemai kaltētā un saldētā veidā. Dārzeņi ir lielisks vitamīnu, minerālvielu un balastvielu avots.

Iepērkoties tirgū vai lielveikalā, priekšroka būtu dodama rutkiem, kāļiem, rāceņiem, bietēm, burkāniem, pastinakiem, selerijas saknēm, kartupeļiem, ķirbjiem, kolrābjiem, kāpostiem, puraviem u.c. saknēm, kas ir gan garšīgas, gan lieliski saderēs, gatavojot ēdienu gan ar gaļu vai zivi, gan graudaugiem. Laba izvēle būs arī vietējie āboli, bumbieri, ogas, dzērvenes, brūklenes, cidonijas, smiltsērkšķi. Ja neesat paši sarūpējuši krājumus ziemai, var iegādāties saldētas ogas un izmantot tās kā piedevu kokteiļiem, putrām, augļu salātiem un mērcēm.

  • Gaļa un zivis – priekšroka dodama vistas gaļai, tītara gaļai, liesai cūkgaļai , teļa, jēra, liellopu gaļai. No zivīm laba izvēle būs reņģes, butes, mencas, brekši un līņi u.c , bet zupa izcili garšos, ja vārīsiet to no laša muguras asakām un galvas.
  • Labas kvalitātes eļļa salātiem un cepšanai. Ēdiena gatavošanā ieteikums ir izmantot nerafinētas augu eļļas un tās jāiegādājas gaismas necaurlaidīgos traukos. Laba piedeva salātiem būs kaņepju, linsēklu, ķirbju u.c. eļļas pēc izvēles.
  • Garšvielas un garšsaknes lietosim ikdienā, lai mazinātu sāls patēriņu un ēdienu padarītu aromātiskāku un gardāku! Laba izvēle būs zaļumi, selerijas , pētersīļu sakne, pastinaks, dažādi pipari, muskatrieksts u.c. garšvielas.
  • Saldumi un kūkas – konditorejas izstrādājumus, saldumus un našķus izvēlamies svētku reizēs – kā papildinājumu svētku galdam. Lai izvairītos no liekas tauku, cukura uzņemšanas un liekajiem kilogramiem, šiem produktiem ir jāatvēl vieta uz sava galda tikai pa retam.

Pērkot jau gatavus konditorejas izstrādājumus, cepumus, konfektes ieteikums būtu lasīt etiķetes – jo mazāk ir pievienotas pārtikas piedevas, jo labāk. Laba izvēle ir kūkas un cepumus cept pašiem, izvēloties labas kvalitātes produktus.

Foto: www.rct.lv